Followers

Sunday, July 22, 2012

cerita ramadhan aku

salam ramadhan . mulai semalam iaitu 21/7/2012 semua umat islam telah memulakan ibadat puasa . temasuklah kami sekeluarga. tahun ni aku rase meriah puasa kitorang sebab aku dah abesh blaja pastu cam xde fikir3 sal assignment yg menggilakan aku tu lagi.  n lagi satu menarik tahun ni adik aku yang laast (4tahun ) start berpuasa.  teruskan bersama untuk membaca kisah seterusnya..........


mmasa kat tadika lagi kami dah warwar kan kat bebudak yg sabtu ni puasa . so sume bebudak macam exited gila laa nak puasa termasuklah adik aku ni ,Adam. maklumlah budak3 mmg cmtu. so mase sahur hari first memang satu family bangun. meriah gila time tu . mana taknya kejut sahur macam nak kejut orang 1 taman. haha. adam pon exited makan sahur . pas dah subuh sume uat aktiviti masing3...


taksampai tengahari lagi ( kul 10) adam  dah bukak petiais n dah amik air dalam tu siap dah pegang dah kotak air tu. pastu abah nampak n abah amik air tu pastu pujuk3 die. aku datang cakap mende yg same n pujuk3 die. die diam jap. pastu x sampai 10 minit die datang dapur ag n kali ni caakap nak makan roti pulak, padahal masa x puasa xde org pun nak sentuh roti tu.time ni  aku cam dah kesian kat adam sebab die firstime puasa kan.  pastu aku pujuk cakap nak lukikan gambar gajah ( padahal xpandai llukis). haha


aku ajak die men kaller3 die leka jap sampai terlupa nak makan.men3 penat kitorang pun tido sampai petang . petang tu dia bangun g dapur ag. die dah amik dah kueh bahulu n cakap kat aku die nak makan.  aku pun pujuk die ag cakap nak dekat berbuka dah. pujuk3 die senyap balik.


*bagusnya adam ni bila nak makan mesti cakap yg die nak makan. kira macam mintak izin la. n kalau aku x bagi die macam xbrani nak makan even dah pegang makanan tu


petang3 ckit, kami pun sibuk nak sedia kan juadah berbuka. umi uat roti goreng. adam datang dapur ag die dah pegang roti tu . kitorang pujuk balik. time tu memang rugi law berbuka sebab x sampai 40minit nak buka dah.  abah agkat adam bawak gi depan, tengok tv die diam jap. tapi aku nampak die dah jilat3 gula yg melekat kat tangan die mase pegang rotitu. time tu aku ase macam kesian gila kat die. tapi aku nak die blaja puasa jugak sebab dah dekat sangat nak buka.


sibuk kat dapur sume xpasan yang adam dah makan segigit kueh bahulu. haha. time tu aku tergelak tengok adam.  dah x tahan sangat lah tu. sumaYYAH marah adam makan. die macam  terkejut kene marah muke die nampak dah merah. tahan nangis.  pastu adik3 aku yg len lak pujuk die.

last tibalah masa yg ditunnggu3. time buka  tu aku tengok pinggan adam penuh ngan macam3 makanan. tapi die xmakan pun . xlarat la tu. hahahahahaha. seriusly tengok adam blaja pose teringat masa aku start pose dulu slalu curi3 minum air. haha.


papepon selamat berpuasa . kesimpulannya didiklah anak3 / adik3 anda berpuasa dari kecil . sebab puasa ni x matikan kita pun,. n kita kene gak yakin bukan makanan yg kenygkan kita. kalau xmakan sekalipun , bila Allah dah tetapkan kita boleh bertahan, kita akan dapat tahan. sekian :)

No comments:

Post a Comment