Followers

Wednesday, September 26, 2012

kehidupan seorang teacher

sememangnya tugas guru ni bukannlah satu tugas yg mudah.  buktinya aku dah merasai pahit manis bergelar ''teacher' disebuah tadika (tadika je, huhu). even sekarang pun still mengajar lagi cuma dah lali dengan liku2 kehidupan seorang guru.  kalau ikutkan perasaan kadang2 tu memang rasa tension n nak berhenti pun ada. tapi memikirkan tanggungjawab n rasa sayang kat anak2 yg masih dikira mentah laa hmm aku teruskan lagi perjuangan.

hmm sebenarnya tugas cikgu ni x mudah tau.  aku pernah terbaca kat blog someone yg die mention  tugas cikgu ni mudah n cikgu selalu ambil kesempatan or what ever lagi la dok mengutuk cikgu.  mybe bagi die macamtu.  tapi tak semua cikgu mcm tu..  for me this job is not that simple.  mula2 umi ajak aku jadi cikgu tadika memang aku fikir senang and sebab nak duit punya pasal je, n fikir boring kat rumah.  so bila dah join da group aku mula dah faham kehidupan seorang guru ni..

oke bermula dari awal pagi 8.00 dah kene sampai kat tadika.  then panggil budak one by one nak uat reading,  kirakita kena ajar dia membaca depan kita secara perseorangan lah.(bm, english, jawi) pastu budak2 ni macam2 gaya bacaan ada.ada yg slow macam tuuut, ada jugak yg laju mcm keretapi. hahaha. memang kelakar kadang2 tu.   n budak3 ni biasa lah suka main, memang tahap diorang lah main tu n bising agi satu hal. paling biasa berlaku main sama2 japgi bergaduh datang mengadu kat cikgu. *oke dah start pening...

lepass assambly sume murid masuk kelas masing2. and tugas mencurahkan ilmu pun bermula,  yang beshnya tadika ni budak3 ni otak stiil fresh. kira baru lah. apa2 yg kita ajar memang dia x pernah belajar (biasanya lah )  so memang kalau time buat experiment tu diorang exited cgt. ada 1 part tu aku pun rasa exited sebab diorang x tau yg mgnet tu boleh melekat pada besi.. dorang so exited n aku rasa hepi dapat ajar diorg benda tuu.

masa rehat . makan , so macam biasa je n teruskan pembelajaran sehinnga waktu balik. 12pm,, masa balik akan ada cikgu yang jaga gate. bab jaga gate time balik ni memang boring sikit sebab budak biasanya lari sana sini pening nak carik suruh balik.  tapi bila dah 12.15 camtu dah reda sikitt la, oke dah. 

tapi aku suka jaga gate pagi . kira penyambut tetamu lah waktu pagi tu, aku suka tengok style budak3 datang skolah ada yang tertidur dalam kereta, ada yg exited cgt sampai mak die x sempat nak salam dia dah masuk gate skolah, tak kurang juga yg pagi2 nangis peluk ayah/mak die xnak pegi skolah.  tapi biasanya fenomena ni kejapp je bila dah jumpa kawan2 main lupa nak nangisss dah . hahaha.


so kesimpulannya memang besh jadi seorang warga pendidik.  yg penting kene ada usaha untuk buat kelas anda menarik supaya anak murid minat belajar bersama anda. n yn penting kena penyanyang n enjoy ur work insyaaallah anda akan lebiih gembira.

pesanan penaja : tadika ni ada job kosong tau tahun depan. boleh laa datang interview kalau berminat . 

  • kelayakan minimum SPM
  • berminat untuk mengajar
  • pengalaman tidak diperlukan yg penting mahu belajar dan boleh menerima teguran
  • komited
  • penyayang ( aku yg tambah ) 
budak2 tadika. comelkan. mcm2 gayaa ada

No comments:

Post a Comment