Followers

Tuesday, June 26, 2012

piramid makanan

oke sok aku kene cerita dekat budak3 tu . aku dengan gigihnya telah mengkaji dengan segala daya upaya aku akhirnya aku pilih tajuk PIRAMID MAKANAN . oke sebelum aku mempresent dekat  depan anak3 esok aku nak realsel jap . sila lah dengar oke . :D 


gaambar menunjukkan piramid makanan 


Group 1
kumpulan ini adalah terdiri daripada bijirin , hasil bijirin dan ubi ubian .makanan dari kumpulan ini kita perlu makan paling banyak untuk memberi tenaga kepada kita untuk melakukan aktiviti seharian . 


Group 2 & 3 
terdiri daripada sayur2an dan buah2an . mengandungi vitamin mineral dan fiber yang akan memudahkan penghadaman serta dapat menyihatkan badan . kita perlu mengambil makanan ini dalam kuantiti yang banyak 


Group 3 & 4 
terdiri dari daging , ikan ,ayam, kekacang serta makanan dari hasil tenusu . makanan dalam kumpulan ini perllu diambil sederhana .  ianya mengandungi kalsium serta protein untuk membina & membaiki tisu dalam badan serta otot & berupaya menguatan tulang dan gigi . 


group 5
makanan yang perlu diambil dalam bilangan yang paling sedikit . makanan dalam kumpulan ini mengandungi leemak , minyak , gula dan garam . ia berfungsi untuk menambah rasa kedalam makanan seharian kita 




harap murid2 faham lah apa yang cikgu cerita ni ye, sekian :)

No comments:

Post a Comment